Årsstatistikk
IRMs årsstatistikk er offisiell bransjestatistikk. Tabellerne viser samtlige reklameinvesteringer i penger, vekst sammenlignet med foregående år samt andel av reklamemarkedet.
Reklameinvestering 2019
Millioner kroner, løpende priser, netto, prosentvis forandring. |
||
2019 | ±% | |
Dagspresse & gratisaviser | 2 298 | -10,3 |
Ukepresse | 153 | -18,3 |
Fagpresse | 334 | -4,6 |
Direktereklame | 1 334 | -9,3 |
TV | 3 616 | -4,6 |
Radio | 553 | -10,4 |
Kino | 222 | 8,7 |
Internett | 11 770 | 10,5 |
Out-of-home | 778 | 7,5 |
Totale medieinvesteringer | 21 057 |
2,5 |
Event marketing* | 3 028 | 0,1 |
Sponsing** | 5 245 | 5,2 |
Totale reklameinvesteringer | 29 330 |
2,7 |
*Sponsor Insight har ikke oppgitt tall for event marketing på det nåværende tidspunkt. Derfor er tallet et estimat basert på utviklingen i Sverige.
**Kilde: Sponsor Insight.
Reklamekaken 2019

Sponsing. Kilde: Sponsor Insight
Event marketing. Sponsor Insight har ikke oppgitt tall for event marketing på det nåværende tidspunkt. Derfor er tallet et estimat basert på utviklingen i Sverige.